5 inspirerende voorbeelden van verlichte letters

5 inspirerende voorbeelden van verlichte letters

Als het gaat om voorbeelden van verlichte letters, is er een letter die al snel in gedachte omhoog borrelt: dé M. De goudgele M die aan vrijwel elke snelweg in elk land te vinden is. De M van McDonalds. Verlichte letters kunnen ervoor zorgen dat je restaurant meer opvalt, of creëren een bijzondere sfeer op een feestje. Het heeft veel voordelen om gebruik te maken van verlichte letters. In dit artikel lees je verschillende inspirerende voorbeelden waar hier gebruik van gemaakt wordt. 1. Bruiloften Denk je bij verlichte letters ook direct aan een romantische trouwerij? Met mooie, grote letters staat er: “LOVE”, “I DO” of, zoals je op de foto ziet: “LET’S DANCE” op de trouwlocatie, waardoor het plaatje direct Pinterest-waardig is. Het creëert een sfeer die je op een trouwerij ook zoekt, waar romantiek en stijl worden gecombineerd. 2. Bioscopen en theaters Bioscopen en theaters maken vaak gebruik van verlichte letters. Met enorme letters staat er op het gebouw welk theater er is en welke musical er op dit moment speelt. Vaak gaat dit gepaard met een grote foto op een scherm, die ook de aandacht trekt. Door dit soort verlichting te hebben aan de buitenkant van het theater, koppel je direct een feestelijke sfeer aan de avond. 3. Bedrijfslogo Bij bedrijven en logo’s zie je ook regelmatig verlichte letters op de gebouwen. Je hoeft maar over de snelweg te rijden of door een willekeurig stadscentrum te lopen en je ziet links en rechts allerlei bedrijven en winkels staan die gebruik maken van verlichte letters of een lichtbak op hun bedrijfspand, om op te vallen. Herhaling is de kracht van reclame. Als je dag in, dag uit de verlichte letters van een bepaald automerk ziet, en het moment komt dat je op zoek gaat naar een nieuwe auto, zal je wellicht sneller voor het specifieke merk kiezen. Je ziet het vaak, het zit in je hoofd en het voelt vertrouwd. Je kunt de verlichte letters op verschillende manieren voor je bedrijf inzetten. 4. Restaurants en hotels Er zijn restaurants die hun naam in verlichte letters buiten hebben hangen. Om op te vallen wellicht, de keuze is vaak groot en als je net even wat meer opvalt dan je buren, wordt al sneller gekozen voor jouw restaurant. Daarnaast laten restaurants deze letters regelmatig binnen terugkomen, om zo hun stijl terug te laten komen. Ook hotels hebben met grote regelmaat...

Read More

Waarom hebben bierglazen andere vormen?

Wanneer je een bier liefhebber bent heb je vast wel gemerkt dat bijna elke biermerk zijn eigen glas heeft in diverse vormen en maten. Zeker voor speciaal bier heb je een uiteenlopende soorten glazen. Het is dan ook niet vreemd dat er veel mensen zijn die deze diverse soorten glazen proberen te verzamelen. Maar eigenlijk vragen wij ons af waarom er zoveel soorten maten en vormen zijn gemaakt. Ondergisterende bieren Wanneer een bier op een lage temperatuur(tussen 4 en 15 graden) wordt dit lage gisting genoemd. Tijdens het proces van bier maken zet de gist zich af op de bodem van een kuip. Op deze manier word eigenlijk de pils gemaakt. De meeste grote merken maken op deze manier hun basismerk. Dit soort bier kan het beste in een hoog en smal glas worden geschonken. Vaak is het glas wat breder aan de bovenkant vergelijken met de onderkant. Bokbier Bokbier kan je het beste in een tulpvormige glas drinken. Ze zijn rond van vorm en hebben een brede onderkant wat smaller word aan de bovenkant. Dit hebben ze gedaan om zo het zoete, moutige geur en smaak beter je neus en mond te laten bereiken. Witbier Deze bier is de laatsten jaren steeds populairder geworden. Vooral onder de vrouwen word dit gedronken tijdens de zomer periode. Het heeft een zoete smaak en kan dorstlessend zijn. Deze bier schenk je in een stevige glas. Deze glazen zijn van boven net iets breder dan van onderen en met kenmerkende verticale rondingen. Deze vorm lijkt erg veel op de bekende Ikea glas. Weizen Weizenbier moet minimaal voor 50 procent bestaan uit tarwemout, die zorgt voor extra volle schuimlaag. Deze heeft een lichtzurige smaakje. Weizen is een echte Duits bier wat vaak word ingeschonken in glazen waarin minimaal 0,5 liter in kan. Vaak hebben deze glazen een zandloper vorm zodat de dikke schuimlaag beter kan worden gemaakt. Abdijbiere Abdijbieren zijn gemaakt van eeuwenoude recept die door monniken zijn samengesteld. Om deze bier te mogen maken moet er een licentie worden aangevraagd en moeten zij toestemming geven voor alle marketing activiteiten. Deze bier zijn vooral populair bij onze zuiderburen. Deze bier kan je het beste in een Kelk glas schenken. Deze zorgt ervoor dat er een kleine schuimlaag komt op je bier. Dit is slechts een greep uit alle soorten glazen. Al de vormen bierglazen hebben ook hun eigen logo of afbeelding die aangeeft...

Read More

Wees niet bang voor witruimte

Wees niet bang voor witruimte

Witruimte is de ‘lege ruimte’ op je drukwerk. Ondanks de naam hoeft deze ruimte zeker niet altijd wit te zijn, het kan ook gewoon een kleurtje hebben. Het gaat erom dat het niet gevuld is met afbeeldingen of tekst. Het wordt ook wel ‘negative space’ of ‘restvorm’ genoemd. Sommige mensen willen hun drukwerk het liefst helemaal vol zien en willen zo weinig mogelijk witruimte overlaten. Maar dit is lang niet altijd een verstandige keuze. Less is more Laat je een flyer of visitekaartje drukken? Dan wil je daar misschien zoveel mogelijk informatie op kwijt. Je logo moet mooi groot in beeld, je openingstijden moeten erop en natuurlijk mogen ook je certificaten en USP’s niet ontbreken. Je wilt alle ruimte benutten. Maar in sommige gevallen, en zeker bij drukwerk, geldt de regel: less is more. Witruimte nodigt uit Houd zelf maar eens verschillend drukwerk naast elkaar. Bijvoorbeeld twee flyers. Eén die vrijwel helemaal vol staat, en één met veel witruimte. Welke oogt fijner? Welke van de twee nodigt het meest uit om de boodschap te lezen? Juist ja, degene met het meeste witruimte. Drukwerk dat helemaal vol staat schrikt mensen af en spoort niet aan om te lezen. Denk daarom goed na over welke boodschap je precies wilt overbrengen en probeer deze vervolgens zo concreet een duidelijk mogelijk te formuleren. Je moet hierbij keuzes maken, je kan niet altijd alle informatie plaatsen. Witruimte is ook ontwerp Witruimte of restvorm klinkt alsof deze ruimte er niet veel toe doet. Maar niets is minder waar, het is een belangrijk onderdeel van het totale ontwerp. De witruimte, afbeeldingen en tekst bepalen samen de compositie van het geheel. Lege ruimte is hierbij onmisbaar voor de visuele balans, wees daarom niet bang voor...

Read More

Waarom een eigen huisstijl onmisbaar is

Waarom een eigen huisstijl onmisbaar is

Wil jij doeltreffend drukwerk? Dan heb je goede teksten en een professioneel ontwerp nodig. Maar dat is zeker niet alles, herkenbaarheid speelt ook een grote rol. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw onderneming herkenbaar is voor je klanten. Dit doe je door gebruik te maken van een eigen huisstijl. Waarom is een huisstijl zo belangrijk? Door een eigen huisstijl te hanteren, biedt je jouw klanten houvast en herkenbaarheid. Ook vergroot het hun vertrouwen in jouw onderneming en onderscheid je jezelf met je huisstijl van je concurrentie. Onderschat het belang van een goede huisstijl daarom niet en neem er de tijd voor. Jouw eigen huisstijl Voordat je jouw huisstijl bepaalt, moet je eerst weten wat jouw visie en missie zijn. Het is namelijk niet alleen belangrijk om een herkenbare huisstijl te hebben, je moet er ook voor zorgen dat je huisstijl bij de identiteit van je onderneming past. Daarna ga je op zoek naar een logo, kleurstelling en lettertype dat hierbij past. Zorg er daarnaast ook voor dat je dezelfde type plaatjes en vormen gebruikt. Drukwerk & website Ondanks alle aandacht voor online toepassingen, zal drukwerk altijd een grote rol blijven houden in de communicatie met je klanten. Wel verandert de rol van drukwerk. Drukwerk wordt niet meer alleen gebruikt om mensen te informeren, maar ook om mensen richting je website te begeleiden. Zorg er daarom voor dat je website en drukwerk goed op elkaar aansluiten door consequent dezelfde huisstijl aan te...

Read More

Zeefdrukken: een techniek opzich

Zeefdrukken: een techniek opzich

Andy Warhol werd er bekend mee in de jaren 50 en 60, maar de techniek van zeefdrukken bestaat al veel langer. De geschiedenis neemt ons mee terug naar zowel de 17e als de 18e eeuw. Men maakt vandaag de dag nog steeds veel gebruik van deze techniek. Geschiedenis Japanners Yuzensai Miyasaki (1654-1736) en Zisukeo Hirose (1822-1890) worden beschouwd als de uitvinders van de zeefdruktechniek. Zij vervingen de brede verbindingen van het sjabloonmateriaal in sjabloondruk met haar en/of zijde waardoor dit een veel meer verfijnde druk opleverde. Deze sjablonen werden toentertijd voornamelijk gebruikt in textiel. Alleen elitaire mensen mochten van de keizer kleding dragen, gemaakt met behulp van deze techniek. Het eerste patent op zeefdruk is echter pas tientallen jaren later gegeven. De Engelse Samuel Simon krijgt in 1907 patent hierop. Men ging op kleine schaal zeefdrukken. Pas later, vanaf de jaren 50, komt er een vaart in deze techniek door kunstenaar Andy Warhol. Hij gebruikte deze techniek om bekende personen en producten te portretteren. Hiermee maakte hij gelijk een statement over massaproductie. Met zeefdrukken kun je namelijk binnen korte tijd veel dezelfde producten maken. De techniek Maar hoe werkt dat nou precies, zeefdrukken? De basis van zeefdrukken is doordruk. Een stuk gaas wordt over een soort raamwerk gespannen. Op dit gaas zit een soort mal, dat uiteindelijk de afbeelding op een product moet drukken. Hier wordt de inkt doorheen gedrukt. Zo wordt de afbeelding afgedrukt op een product naar keuze. Deze techniek kan zo vaak als je wilt worden herhaald, dat is de essentie van zeefdrukken. Je moet wel goed kijken op wat voor een stof je het laat drukken. Ook heb je verschillende soorten inkt. Zeefdrukken wordt vandaag de dag voornamelijk gedaan voor grafische doeleinden, zoals het bedrukken van textiel of...

Read More

Lithografie

Lithografie

Het woord lithografie vindt zijn oorsprong in het Grieks en is in feite een combinatie van de woorden steen en tekenen (schrijven). De essentie van lithografie is het vet dat zich in de drukinkt bevindt en datgene in het tekenmateriaal. Kalksteen fungeert als drager van de tekening. Nadat de tekening af is, is het de bedoeling dat de steen vochtig wordt gehouden, waarna drukinkt het tekenmateriaal vervangt. Nadien wordt door middel van een pers de tekening naar papier overgebracht. Geschiedenis Lithografie is een uitvinding van Alois Senefelder, die eind achttiende eeuw op zoek was naar een manier om bladmuziek te vermenigvuldigen. Diepdruk volstond voor hem blijkbaar niet. Hij voerde een aantal experimenten uit en kwam zo uiteindelijk bij kalksteen terecht. Senefelder, woonachtig in Beieren, gebruikte oorspronkelijk Solnhofener kalksteen, maar vandaag de dag wordt er ook kunststof of aluminium gebruikt. Techniek Het beeld (tekening) op een kalksteen wordt met Arabische gom gefixeerd. Door de gom wordt de niet-betekende steen zeer ontvankelijk voor water en er kan eveneens zuur aan de gom worden toegevoegd. Het zuur tast de niet-betekende delen aan waardoor er reliëf ontstaat. Ruwe lithografie kan leiden tot een korrelig resultaat, maar ambachtelijke toepassing zorg eerder voor mooie en gedetailleerde nuances. Offsetdruk Offsetdruk was er nooit gekomen zonder lithografie. Steen draagt aan een doek van rubber de inkt immers een pak beter over dan aan papier. En papier neemt op zijn beurt ook meer kleur op van een rubberdoek. De druk op de steen is ook veel lager, waardoor steenbreuk en schade aan de pers ook een minder groot risico zijn. Grote productie via persen met grote cilinders werd mogelijk vanaf het begin van de 20e...

Read More