Wees niet bang voor witruimte

Wees niet bang voor witruimte

Witruimte is de ‘lege ruimte’ op je drukwerk. Ondanks de naam hoeft deze ruimte zeker niet altijd wit te zijn, het kan ook gewoon een kleurtje hebben. Het gaat erom dat het niet gevuld is met afbeeldingen of tekst. Het wordt ook wel ‘negative space’ of ‘restvorm’ genoemd. Sommige mensen willen hun drukwerk het liefst helemaal vol zien en willen zo weinig mogelijk witruimte overlaten. Maar dit is lang niet altijd een verstandige keuze.

Less is more

Laat je een flyer of visitekaartje drukken? Dan wil je daar misschien zoveel mogelijk informatie op kwijt. Je logo moet mooi groot in beeld, je openingstijden moeten erop en natuurlijk mogen ook je certificaten en USP’s niet ontbreken. Je wilt alle ruimte benutten. Maar in sommige gevallen, en zeker bij drukwerk, geldt de regel: less is more.

Witruimte nodigt uit

Houd zelf maar eens verschillend drukwerk naast elkaar. Bijvoorbeeld twee flyers. Eén die vrijwel helemaal vol staat, en één met veel witruimte. Welke oogt fijner? Welke van de twee nodigt het meest uit om de boodschap te lezen? Juist ja, degene met het meeste witruimte.

Drukwerk dat helemaal vol staat schrikt mensen af en spoort niet aan om te lezen. Denk daarom goed na over welke boodschap je precies wilt overbrengen en probeer deze vervolgens zo concreet een duidelijk mogelijk te formuleren. Je moet hierbij keuzes maken, je kan niet altijd alle informatie plaatsen.

Witruimte is ook ontwerp

Witruimte of restvorm klinkt alsof deze ruimte er niet veel toe doet. Maar niets is minder waar, het is een belangrijk onderdeel van het totale ontwerp. De witruimte, afbeeldingen en tekst bepalen samen de compositie van het geheel. Lege ruimte is hierbij onmisbaar voor de visuele balans, wees daarom niet bang voor witruimte!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *